Mobiliteitstrajecten worden veelal gezien als kostenbesparingen. Premobiliteit daarentegen is juist een investering in mensen.
De volgende kleine anekdote die rondgaat op internet verwoordt het duidelijk:
CFO asks his CEO: “What happens if we invest in developing our people and then they leave the company?”
CEO answers: “What happens if we don’t, and they stay?”
Premobiliteit brengt mensen in beweging. Actieve werknemers bieden directe value-add voor het bedrijf. Zelfs als werknemers het bedrijf zelfstandig verlaten, zullen zij actief value-add bieden aan het bedrijf. Zij vormen namelijk het nieuwe leger van brand ambassadeurs en product promoters. Omdat ze op positieve wijze een nieuwe toekomst kozen, en uit eigen beweging, zien de gepremobiliseerde ex-werknemers hun oude bedrijf graag terug als leverancier, als klant en als belangrijke actor in society 3.0.
Gemobiliseerde (i.e. ontslagen) ex-werknemers dragen de pijn van het afscheid met zich mee. Omdat zij op negatieve wijze een nieuwe toekomst kregen, is er grote kans dat deze groep zich neutraal of zelf destructief opstelt bij elke associatie met het ex-bedrijf.
Premobiliteit is investeren in personeel. Door werknemers de vrijheid te geven en zelfstandig te laten werken aan hun eigen toekomst wordt lange termijn groei gerealiseerd voor de werkgever. Onafhankelijk van de beslissing die ze nemen.